Základní škola speciální


Základní škola speciální poskytuje vzdělávání žákům s takovou úrovní rozumových schopností, 
která jim neumožňuje zvládat požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání 
(RVZ ZV) ani RZV ZV – přílohu upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením.

Základní školu speciální aktuálně tvoří dvě třídy s označením I.S. a II.S. 

Jedná se o formu skupinové integrace v rámci běžné základní školy. 
V současné době je zde vzděláváno celkem 10 žáků s různým typem a stupněm postižení:
středně těžkým mentálním postižením, těžkým mentálním postižením, 
kombinovaným postižením a autismem.

Třídy ZŠS nabízí žákům vhodně upravené podmínky a odbornou speciálně pedagogickou péči
potřebnou 
k jejich vzdělávání. Vzdělávací požadavky se plně přizpůsobují schopnostem a možnostem jednotlivých žáků.

Žáci jsou vzděláváni podle školního vzdělávacího programu "Škola pro život" č. j. 515/2011, 
který vychází z RVP ZŠS. Tento program obsahuje dva díly. 
I. díl je určen pro žáky se středně těžkým mentálním postižením 
II. díl je určen pro žáky s těžkým mentálním postižením
Někteří žáci jsou dle potřeb a doporučení příslušných SPC vzděláváni dle individuálního vzdělávacího plánu, který vychází z výše uvedeného školního vzdělávacího programu.

Docházka do tříd ZŠ speciální je desetiletá:

první stupeň (1. – 6. ročník)

druhý stupeň (7. – 10. ročník)

Po ukončení povinné školní docházky žák získává základy vzdělání.

Personální zabezpečení tříd:

Vzdělávání zajišťují 4 pedagogičtí pracovníci:

Třídní učitel I.S : Mgr. Gabriela Kliková (speciální pedagog)

Asistent pedagoga I.S : Petra Kliková

Třídní učitel II.S : Mgr. Barbora Veselá (speciální pedagog)

Asistent pedagoga II.S : Michala Zejdová

Všichni společně provázejí děti vyučováním, které je vysoce individuálně zaměřené
a přizpůsobené charakteru postižení žáků.

Výchovně-vzdělávací proces je zaměřen na optimální rozvoj kognitivních procesů, komunikačních schopností, rozvoj motoriky, senzomotoriky, emocionality, sebeobsluhy a samostatnosti. 

Dále se snažíme o rozvoj žádoucích forem chování, adaptačních schopností jako předpoklad pro sociální učení a integraci do společnosti, přičemž vždy respektujeme charakter a závažnost postižení žáků 
a jejich individuální potřeby.

Vzhledem k tomu, že naše třídy vzdělávají i žáky s poruchami autistického spektra, 
uplatňujeme také metodiku strukturovaného učení, která vychází z TEACCH programu 

( Treatment and Education of Autistic and Related Communication Handicapped Children ).

U žáků s narušenou komunikační schopností se uplatňují metody augmentativní a alternativní komunikace, globálního a sociálního čtení.

Do výuky žáků také zařazujeme prvky řady podpůrných terapií, zejména muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, bazální stimulace, zooterapie a canisterapie, ve kterých byl tým speciálních pracovníků 
odborně proškolen díky projektu:
Zkvalitnění vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ Ivančická
více na: https://zkvalitneni-vzdelavani.webnode.cz/

V průběhu školního roku třídy ZŠS pořádají řadu akcí
např. Oslava světového dne muzikoterapie, Den čarodějnic a čarodějů, karneval, Barevný den, vánoční vystoupení pro rodiče. S ohledem na možnosti našich žáků se snažíme zapojit také do akcí, 
které pořádá základní škola, např. Týden v cizích zemích, Den dětí nebo společné výlety s žáky běžné ZŠ.

Třídy ZŠS mají k dispozici 4 komfortně vybavené místnosti, které jsou uzpůsobeny tak, 
aby plně odpovídaly speciálním potřebám žáků

Prostory jsou vybaveny vhodným zařízením, kompenzačními pomůckami, speciálními židlemi, polohovatelnými lavicemi, relaxačními vaky, polohovacími hady, polštáři atd.

Dále mají žáci k dispozici širokou nabídku didaktických pomůcek, které jsou zpravidla vytvořeny 
našim žákům tzv. na míru, dle jejich individuálních potřeb.

Jednotlivé místnosti jsou rozčleněny dle využití na prostor: pro individuální výuku, skupinovou práci, frontální výuku, kolektivní aktivity, volnou hru, výtvarnou činnost, společné stolování, relaxaci, aj.

Pro žáky s poruchami autistického spektra je zde vytvořen prostor, který je zcela uzpůsoben 
jejich potřebám.

V rámci výuky žáci také využívají dvě nadstandardně vybavené tělocvičny 
a mají k dispozici krásné venkovní zázemí kolem školy.

Naše prostory


1. MÍSTNOST

Učebna pro různé skupinové 
činnnosti a hru

Zde se realizují různé skupinové činnosti, volná hra, 
hudební chvíle s muzikoterapeutickými prvky, 
skupinové aktivity se psem, individuální canisterapie polohování se psem a řada dalších akcí třídy.

2. MÍSTNOST

Sektory podle použití

Tato místnost je rozčleněna do několika sektorů podle využití:

  • 1. sektor - prostor pro výtvarnou a pracovní výchovu, skupinovou výtvarnou činnost, "vařeníčko" a společné stolování
  • 2. sektor - odpočinková zóna
  • 3. sektor - slouží výhradně žákům s poruchami autistického spektra, kde je realizována metodika strukturovaného učení – individualizace, strukturalizace, vizualizace. Jedná se o jasně vymezený prostor 
    pro jednotlivé činnosti. Žáci zde mají speciálně uzpůsobená pracovní místa, jak pro práci s učitelem 
    při osvojování nových vědomostí, tak místa 
    pro samostatnou práci, opakování a volnou hru.

Místa jsou označena fotografiemi a usnadňují orientaci 
v prostoru. Je zde jasné uspořádání, díky vizualizaci 
a strukturalizaci tak mají jasnou představu o množství 
práce a o jejím ukončení.

3. MÍSTNOST

Učebna pro skupinovou výchovně vzdělávací činnost

Jedná se o učebnu, která je určena především 
pro skupinovou výchovně vzdělávací činnost. 
Probíhá zde společná práce u tabule, frontální výuka, 
ale také individuální práce v lavici s podporou 
asistenta pedagoga.

4. MÍSTNOST

"Multismyslový pokojíček"

Jedná se o pozitivně laděné prostředí určené k relaxaci 
a uvolnění, ale také k aktivizaci, poznávání a vytváření 
nových zkušeností. Umožňuje celkové uvolnění, 
redukci stresu a napětí, snižuje agresivní a autoagresivní chování, podporuje seberealizaci, harmonizaci osobnosti, 
motivuje k rozvoji komunikace, motoriky a upoutává pozornost.

Multismyslové prostředí má stimulovat smyslové vnímání našich žáků. Nabízí řadu taktilně – haptických podnětů 
ke stimulaci hmatového vnímání (nejrůznější taktilní pomůcky, různé povrchy na deskách, předmětech a válcích). 
Vizuální podněty ke stimulaci zrakového vnímání 
(světelné efekty, kontrastní karty, zrakové knihy…) 
a akustické podněty stimulující sluchové vnímání 
( možnost poslechu reprodukované hudby, relaxačních 
a hudebních nástrojů, šum dešťové hole, zvuky přírody…)

Jedná se tedy o místnost, ve které je uskutečňována relaxace, smyslová výchova, individuální multismyslová stimulace, prvky aromaterapie, poklepové masáže, 
míčkování, polohování a prvky bazální stimulace.