O základní škole speciální

Základní škola speciální poskytuje vzdělávání žákům s takovou úrovní rozumových schopností, která jim neumožňuje zvládat požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVZ ZV) 
ani RZV ZV – přílohu upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením.

Základní školu speciální aktuálně tvoří dvě třídy s označením I.S. a II.S.

Jedná se o formu skupinové integrace v rámci běžné základní školy.
V současné době je zde vzděláváno celkem 13 žáků s různým typem a stupněm postižení:

  • středně těžkým mentálním postižením
  • těžkým mentálním postižením
  • kombinovaným postižením
  • autismem.

Třídy ZŠS nabízí žákům vhodně upravené podmínky a odbornou speciálně pedagogickou péči potřebnou k jejich vzdělávání. Vzdělávací požadavky se plně přizpůsobují schopnostem a možnostem jednotlivých žáků.

Žáci jsou vzděláváni podle školního vzdělávacího programu "Škola pro život" č. j. 515/2011, který vychází z RVP ZŠS. Tento program obsahuje dva díly.


I. díl je určen pro žáky se středně těžkým mentálním postižením
II. díl je určen pro žáky s těžkým mentálním postižením

Někteří žáci jsou dle potřeb a doporučení příslušných SPC vzděláváni dle individuálního vzdělávacího plánu, který vychází z výše uvedeného školního vzdělávacího programu.

Docházka do tříd ZŠ speciální je desetiletá:

první stupeň (1. – 6. ročník)

druhý stupeň (7. – 10. ročník)

Po ukončení povinné školní docházky žák získává základy vzdělání.

Personální zabezpečení tříd:

Vzdělávání zajišťuje 6 pedagogickych pracovnic:

Třídní učitelka I.S : Mgr. Gabriela Kliková (speciální pedagog)

Asistentka pedagoga I.S : Petra Kliková

Třídní učitelka II.S : Mgr. Barbora Veselá (speciální pedagog)

Asistentka pedagoga II.S : Michala Zejdová

Asistentka pedagoga: Eva Karasová

Učitelka: Mgr. Helena Vančurová

Všechny společně provázejí děti vyučováním, které je vysoce individuálně zaměřené
a přizpůsobené charakteru postižení žáků.

Výchovně-vzdělávací proces je zaměřen na optimální rozvoj kognitivních procesů, komunikačních schopností, rozvoj motoriky, senzomotoriky, emocionality, sebeobsluhy a samostatnosti.
Dále se snažíme o rozvoj žádoucích forem chování, adaptačních schopností jako předpoklad pro sociální učení a integraci do společnosti, přičemž vždy respektujeme charakter a závažnost postižení žáků
a jejich individuální potřeby.

Vzhledem k tomu, že naše třídy vzdělávají i žáky s poruchami autistického spektra,
uplatňujeme také metodiku strukturovaného učení, která vychází z TEACCH programu

( Treatment and Education of Autistic and Related Communication Handicapped Children ).

U žáků s narušenou komunikační schopností se uplatňují metody augmentativní a alternativní komunikace, globálního a sociálního čtení.
Do výuky žáků také zařazujeme prvky řady podpůrných terapií, zejména muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, bazální stimulace, zooterapie a canisterapie, ve kterých byl tým odborných pracovníků proškolen díky projektu:
Zkvalitnění vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ Ivančická
více na: https://zkvalitneni-vzdelavani.webnode.cz/

V průběhu školního roku třídy ZŠS pořádají řadu akcí. Např. Oslava světového dne muzikoterapie, 
Den čarodějnic a čarodějů, karneval, Barevný den, vánoční vystoupení pro rodiče... S ohledem na možnosti našich žáků se snažíme zapojit také do akcí, které pořádá základní škola, např. Týden v cizích zemích, 
Den dětí nebo společné výlety s žáky běžné ZŠ.

Třídy ZŠS mají k dispozici 4 komfortně vybavené místnosti, které jsou uzpůsobeny tak,
aby plně odpovídaly speciálním potřebám žáků
.

Prostory jsou vybaveny vhodným zařízením, kompenzačními pomůckami, speciálními židlemi, polohovatelnými lavicemi, relaxačními vaky, polohovacími hady, polštáři atd.

Dále mají žáci k dispozici širokou nabídku didaktických pomůcek, které jsou zpravidla vytvořeny
našim žákům tzv. na míru, dle jejich individuálních potřeb.

Jednotlivé místnosti jsou rozčleněny dle využití na prostor: pro individuální výuku, skupinovou práci, frontální výuku, kolektivní aktivity, volnou hru, výtvarnou činnost, společné stolování, relaxaci, aj.

Pro žáky s poruchami autistického spektra je zde vytvořen prostor, který je zcela uzpůsoben
jejich potřebám.

V rámci výuky žáci také využívají školní cvičnou kuchyňku, dvě nadstandardně vybavené tělocvičny či se podílí na péči o školní pozemky. Samozřejmostí je aktivní využívání krásného venkovního zázemí kolem školy.

Naše prostory

1. MÍSTNOST

Učebna pro různé skupinové činnnosti a hru

Zde se realizují různé skupinové činnosti, volná hra,hudební chvíle s muzikoterapeutickými prvky, 
skupinové aktivity se psem, individuální canisterapie polohování se psem a řada dalších akcí třídy.

Je zde prostor pro výtvarnou a pracovní výchovu, skupinovou výtvarnou činnost a společné stolování.

2. MÍSTNOST - sektory podle použití


Tato místnost je rozčleněna do několika sektorů podle využití:

A) sektor je určen především pro výchovně vzdělávací činnost

B) sektor - odpočinková zóna

C) sektor- slouží výhradně žákům s poruchami autistického spektra, kde je realizována metodika strukturovaného učení  – individualizace, strukturalizace, vizualizace.
Jedná se o jasně vymezený prostor pro jednotlivé činnosti.

SEKTOR A

SEKTOR B 

SEKTOR C

Žáci zde mají speciálně uzpůsobená pracovní místa, jak pro práci s učitelem při osvojování nových vědomostí, tak místa pro samostatnou práci, opakování a volnou hru. 

Místa jsou označena fotografiemi a usnadňují orientaci v prostoru. Je zde jasné uspořádání,
díky vizualizaci a strukturalizaci tak mají jasnou představu o množství práce a o jejím ukončení.

3. MÍSTNOST

Učebna pro skupinovou výchovně vzdělávací činnost

Jedná se o učebnu, která je určena především pro skupinovou výchovně vzdělávací činnost.
Probíhá zde společná práce, ale také individuální práce v lavici s podporou asistenta pedagoga.

4. MÍSTNOST

"Multismyslový pokojíček"

Jedná se o pozitivně laděné prostředí určené k relaxaci a uvolnění, ale také k aktivizaci, poznávání 
a vytváření nových zkušeností. Umožňuje celkové uvolnění, redukci stresu a napětí, snižuje agresivní 
a autoagresivní chování, podporuje seberealizaci, harmonizaci osobnosti, motivuje k rozvoji komunikace, motoriky a upoutává pozornost.

Multismyslové prostředí má stimulovat smyslové vnímání našich žáků. Nabízí řadu taktilně – haptických podnětů ke stimulaci hmatového vnímání (nejrůznější taktilní pomůcky, různé povrchy na deskách, předmětech a válcích). Vizuální podněty ke stimulaci zrakového vnímání 
(světelné efekty, kontrastní karty, zrakové knihy…) a akustické podněty stimulující sluchové vnímání 
( možnost poslechu reprodukované hudby, relaxačních a hudebních nástrojů, šum dešťové hole, zvuky přírody…)

Jedná se tedy o místnost, ve které je uskutečňována relaxace, smyslová výchova, individuální multismyslová stimulace, prvky aromaterapie, poklepové masáže, míčkování, polohování a prvky bazální stimulace.