
O základní škole speciální
Základní
škola speciální poskytuje vzdělávání žákům s takovou úrovní rozumových
schopností,
která jim neumožňuje zvládat požadavky Rámcového
vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
(RVZ ZV) ani RZV ZV –
přílohu upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením.
Základní školu speciální aktuálně tvoří dvě třídy s označením I.S. a II.S.
Jedná se o formu skupinové integrace v rámci běžné základní školy.
V současné době je zde vzděláváno celkem 10 žáků s různým typem a
stupněm postižení:
středně těžkým mentálním postižením, těžkým
mentálním postižením,
kombinovaným postižením a autismem.
Třídy ZŠS nabízí žákům vhodně upravené podmínky a odbornou
speciálně pedagogickou péči potřebnou
k jejich vzdělávání. Vzdělávací
požadavky se plně přizpůsobují schopnostem a možnostem jednotlivých
žáků.
Žáci jsou vzděláváni podle školního vzdělávacího programu "Škola pro život" č.
j. 515/2011,
který vychází z RVP ZŠS. Tento program obsahuje dva díly.
I. díl je určen pro žáky se středně těžkým mentálním postižením
II.
díl je určen pro žáky s těžkým mentálním postižením
Někteří žáci jsou
dle potřeb a doporučení příslušných SPC vzděláváni dle individuálního
vzdělávacího plánu, který vychází z výše uvedeného školního vzdělávacího
programu.
Docházka do tříd ZŠ speciální je desetiletá:
• první stupeň (1. – 6. ročník)
• druhý stupeň (7. – 10. ročník)
Po ukončení povinné školní docházky žák získává základy vzdělání.
Personální zabezpečení tříd:
Vzdělávání zajišťují 4 pedagogičtí pracovníci:
Třídní učitel I.S : Mgr. Gabriela Kliková (speciální pedagog)
Asistent pedagoga I.S : Petra Kliková
Třídní učitel II.S : Mgr. Barbora Veselá(speciální pedagog)
Asistent pedagoga II.S : Michala Zejdová
Všichni společně provázejí děti vyučováním, které je vysoce individuálně zaměřené
a přizpůsobené charakteru postižení žáků.
Výchovně-vzdělávací proces je zaměřen na optimální
rozvoj kognitivních procesů, komunikačních schopností, rozvoj motoriky,
senzomotoriky, emocionality, sebeobsluhy a samostatnosti.
Dále se
snažíme o rozvoj žádoucích forem chování, adaptačních schopností jako
předpoklad pro sociální učení a integraci do společnosti, přičemž vždy
respektujeme charakter a závažnost postižení žáků
a jejich individuální
potřeby.
Vzhledem k tomu, že naše třídy vzdělávají i žáky s poruchami
autistického spektra,
uplatňujeme také metodiku strukturovaného učení,
která vychází z TEACCH programu
( Treatment and Education of Autistic
and Related Communication Handicapped Children ).
U žáků s narušenou komunikační schopností se uplatňují metody
augmentativní a alternativní komunikace, globálního a sociálního čtení.
Do výuky žáků také zařazujeme prvky řady podpůrných terapií, zejména
muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, bazální stimulace, zooterapie a
canisterapie, ve kterých byl tým speciálních pracovníků
odborně
proškolen díky projektu:
Zkvalitnění vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ Ivančická
více na: https://zkvalitneni-vzdelavani.webnode.cz/
V průběhu školního roku třídy ZŠS pořádají řadu akcí
např. Oslava
světového dne muzikoterapie, Den čarodějnic a čarodějů, karneval,
Barevný den, vánoční vystoupení pro rodiče. S ohledem na možnosti našich
žáků se snažíme zapojit také do akcí,
které pořádá základní škola,
např. Týden v cizích zemích, Den dětí nebo společné výlety s žáky běžné
ZŠ.
Třídy ZŠS mají k dispozici 4 komfortně vybavené místnosti, které jsou uzpůsobeny tak,
aby plně odpovídaly speciálním potřebám žáků.
Prostory jsou vybaveny vhodným zařízením, kompenzačními pomůckami,
speciálními židlemi, polohovatelnými lavicemi, relaxačními vaky,
polohovacími hady, polštáři atd.
Dále mají žáci k dispozici širokou nabídku didaktických pomůcek,
které jsou zpravidla vytvořeny
našim žákům tzv. na míru, dle jejich
individuálních potřeb.
Jednotlivé místnosti jsou rozčleněny dle využití na prostor: pro individuální výuku, skupinovou práci, frontální výuku, kolektivní aktivity, volnou hru, výtvarnou činnost, společné stolování, relaxaci, aj.
Pro žáky s poruchami autistického spektra je zde vytvořen prostor, který je zcela uzpůsoben
jejich potřebám.
V rámci výuky žáci také využívají dvě nadstandardně vybavené tělocvičny
a mají k dispozici krásné venkovní zázemí kolem školy.
Naše prostory

1. MÍSTNOST
Učebna pro různé skupinové
činnnosti a hru
Zde se realizují různé skupinové činnosti, volná hra,
hudební chvíle s
muzikoterapeutickými prvky,
skupinové aktivity se psem, individuální
canisterapie polohování se psem a řada dalších akcí třídy.
2. MÍSTNOST
Sektory podle použití
Tato místnost je rozčleněna do několika sektorů podle využití:
- 1. sektor - prostor pro výtvarnou a pracovní výchovu, skupinovou výtvarnou činnost, "vařeníčko" a společné stolování
- 2. sektor - odpočinková zóna
- 3. sektor - slouží výhradně žákům s poruchami autistického spektra,
kde je realizována metodika strukturovaného učení – individualizace,
strukturalizace, vizualizace. Jedná se o jasně vymezený prostor
pro jednotlivé činnosti. Žáci zde mají speciálně uzpůsobená pracovní místa, jak pro práci s učitelem
při osvojování nových vědomostí, tak místa
pro samostatnou práci, opakování a volnou hru.
Místa jsou označena fotografiemi a usnadňují orientaci
v prostoru. Je
zde jasné uspořádání, díky vizualizaci
a strukturalizaci tak mají
jasnou představu o množství
práce a o jejím ukončení.

3. MÍSTNOST
Učebna pro skupinovou výchovně vzdělávací činnost
Jedná se o učebnu, která je určena především
pro skupinovou výchovně
vzdělávací činnost.
Probíhá zde společná práce u tabule, frontální
výuka,
ale také individuální práce v lavici s podporou
asistenta
pedagoga.


4. MÍSTNOST
"Multismyslový pokojíček"
Jedná se o pozitivně laděné prostředí určené k relaxaci
a uvolnění,
ale také k aktivizaci, poznávání a vytváření
nových zkušeností. Umožňuje
celkové uvolnění,
redukci stresu a napětí, snižuje agresivní a
autoagresivní chování, podporuje seberealizaci, harmonizaci osobnosti,
motivuje k rozvoji komunikace, motoriky a upoutává pozornost.
Multismyslové prostředí má stimulovat smyslové vnímání našich žáků.
Nabízí řadu taktilně – haptických podnětů
ke stimulaci hmatového vnímání
(nejrůznější taktilní pomůcky, různé povrchy na deskách, předmětech a
válcích).
Vizuální podněty ke stimulaci zrakového vnímání
(světelné
efekty, kontrastní karty, zrakové knihy…)
a akustické podněty
stimulující sluchové vnímání
( možnost poslechu reprodukované hudby,
relaxačních
a hudebních nástrojů, šum dešťové hole, zvuky přírody…)
Jedná se tedy o místnost, ve které je uskutečňována relaxace,
smyslová výchova, individuální multismyslová stimulace, prvky
aromaterapie, poklepové masáže,
míčkování, polohování a prvky bazální
stimulace.