
O základní škole speciální
Základní
škola speciální poskytuje vzdělávání žákům s takovou úrovní rozumových
schopností, která jim neumožňuje zvládat požadavky Rámcového vzdělávacího
programu pro základní vzdělávání (RVZ ZV)
ani RZV ZV – přílohu upravující
vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením.
Základní školu speciální aktuálně tvoří dvě třídy s označením I.S. a II.S.
Jedná se o
formu skupinové integrace v rámci běžné základní školy.
V současné době je zde vzděláváno celkem 13 žáků s různým typem a stupněm
postižení:
- středně těžkým mentálním postižením
- těžkým mentálním postižením
- kombinovaným postižením
- autismem.
Třídy ZŠS nabízí žákům vhodně upravené podmínky a odbornou speciálně pedagogickou péči potřebnou k jejich vzdělávání. Vzdělávací požadavky se plně přizpůsobují schopnostem a možnostem jednotlivých žáků.
Žáci jsou vzděláváni podle školního vzdělávacího programu "Škola pro život" č. j. 515/2011, který vychází z RVP ZŠS. Tento program obsahuje dva díly.
I. díl je určen pro žáky se středně těžkým mentálním postižením
II. díl je určen pro žáky s těžkým mentálním postižením
Někteří žáci jsou dle potřeb a doporučení příslušných SPC vzděláváni dle individuálního vzdělávacího plánu, který vychází z výše uvedeného školního vzdělávacího programu.
Docházka do tříd ZŠ speciální je desetiletá:
• první stupeň (1. – 6. ročník)
• druhý stupeň (7. – 10. ročník)
Po ukončení povinné školní docházky žák získává základy vzdělání.
Personální zabezpečení tříd:
Vzdělávání zajišťuje 6 pedagogickych pracovnic:
Třídní učitelka I.S : Mgr. Gabriela Kliková (speciální pedagog)
Asistentka pedagoga I.S : Petra Kliková
Třídní učitelka II.S : Mgr. Barbora Veselá (speciální pedagog)
Asistentka pedagoga II.S : Michala Zejdová
Asistentka pedagoga: Eva Karasová
Učitelka: Mgr. Helena Vančurová
Všechny společně
provázejí děti vyučováním, které je vysoce individuálně zaměřené
a přizpůsobené charakteru postižení žáků.
Výchovně-vzdělávací
proces je
zaměřen na optimální rozvoj kognitivních procesů, komunikačních schopností,
rozvoj motoriky, senzomotoriky, emocionality, sebeobsluhy a samostatnosti.
Dále se snažíme o rozvoj žádoucích forem chování, adaptačních schopností
jako předpoklad pro sociální učení a integraci do společnosti, přičemž vždy
respektujeme charakter a závažnost postižení žáků
a jejich individuální potřeby.
Vzhledem k
tomu, že naše třídy vzdělávají i žáky s poruchami autistického spektra,
uplatňujeme také metodiku strukturovaného učení, která vychází z TEACCH
programu
( Treatment and Education of Autistic and Related Communication Handicapped Children
).
U žáků s
narušenou komunikační schopností se uplatňují metody augmentativní a
alternativní komunikace, globálního a sociálního čtení.
Do výuky žáků také zařazujeme prvky řady podpůrných terapií, zejména
muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, bazální stimulace, zooterapie a
canisterapie, ve kterých byl tým odborných pracovníků proškolen díky projektu:
Zkvalitnění vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ
Ivančická
více na: https://zkvalitneni-vzdelavani.webnode.cz/
V průběhu školního
roku třídy ZŠS pořádají řadu akcí. Např. Oslava světového dne
muzikoterapie,
Den čarodějnic a čarodějů, karneval, Barevný den, vánoční
vystoupení pro rodiče... S ohledem na možnosti našich žáků se snažíme zapojit
také do akcí, které pořádá základní škola, např. Týden v cizích zemích,
Den dětí nebo
společné výlety s žáky běžné ZŠ.
Třídy ZŠS mají k dispozici 4 komfortně
vybavené místnosti, které jsou uzpůsobeny tak,
aby plně odpovídaly speciálním potřebám žáků.
Prostory jsou vybaveny vhodným zařízením, kompenzačními pomůckami, speciálními
židlemi, polohovatelnými lavicemi, relaxačními vaky, polohovacími hady,
polštáři atd.
Dále mají
žáci k dispozici širokou nabídku didaktických pomůcek, které jsou zpravidla vytvořeny
našim žákům tzv. na míru, dle jejich individuálních potřeb.
Jednotlivé místnosti jsou rozčleněny dle využití na prostor: pro individuální výuku, skupinovou práci, frontální výuku, kolektivní aktivity, volnou hru, výtvarnou činnost, společné stolování, relaxaci, aj.
Pro žáky s
poruchami autistického spektra je zde vytvořen prostor, který je zcela
uzpůsoben
jejich potřebám.
V rámci
výuky žáci také využívají školní cvičnou kuchyňku, dvě nadstandardně vybavené
tělocvičny či se podílí na péči o školní pozemky. Samozřejmostí je aktivní
využívání krásného venkovního zázemí kolem školy.
Naše prostory
1. MÍSTNOST
Učebna pro různé skupinové činnnosti a hru
Zde se
realizují různé skupinové činnosti, volná hra,hudební chvíle s
muzikoterapeutickými prvky,
skupinové aktivity se psem, individuální
canisterapie polohování se psem a řada dalších akcí třídy.
Je zde prostor pro výtvarnou a pracovní výchovu, skupinovou výtvarnou činnost a společné stolování.



2. MÍSTNOST - sektory podle použití
Tato místnost je rozčleněna do několika sektorů podle využití:
A) sektor je určen především pro výchovně vzdělávací činnost
B) sektor - odpočinková zóna
C) sektor- slouží výhradně žákům s poruchami
autistického spektra, kde je realizována metodika strukturovaného učení –
individualizace, strukturalizace, vizualizace.
Jedná se o jasně vymezený
prostor pro jednotlivé činnosti.
SEKTOR A

SEKTOR B

SEKTOR C
Žáci zde mají speciálně uzpůsobená pracovní místa, jak pro práci s učitelem při osvojování nových vědomostí, tak místa pro samostatnou práci, opakování a volnou hru.
Místa jsou
označena fotografiemi a usnadňují orientaci v prostoru. Je zde jasné uspořádání,
díky vizualizaci a strukturalizaci tak mají jasnou představu o množství práce a o jejím ukončení.



3. MÍSTNOST
Učebna pro skupinovou výchovně vzdělávací činnost
Jedná se o
učebnu, která je určena především pro skupinovou výchovně vzdělávací činnost.
Probíhá zde společná práce, ale také individuální práce v lavici s podporou
asistenta pedagoga.


4. MÍSTNOST
"Multismyslový pokojíček"
Jedná se o
pozitivně laděné prostředí určené k relaxaci a uvolnění, ale také k aktivizaci,
poznávání
a vytváření nových zkušeností. Umožňuje celkové uvolnění, redukci
stresu a napětí, snižuje agresivní
a autoagresivní chování, podporuje
seberealizaci, harmonizaci osobnosti, motivuje k rozvoji komunikace, motoriky a
upoutává pozornost.
Multismyslové
prostředí má stimulovat smyslové vnímání našich žáků. Nabízí řadu taktilně –
haptických podnětů ke stimulaci hmatového vnímání (nejrůznější taktilní
pomůcky, různé povrchy na deskách, předmětech a válcích). Vizuální podněty ke stimulaci zrakového vnímání
(světelné efekty, kontrastní
karty, zrakové knihy…) a akustické podněty stimulující sluchové vnímání
(
možnost poslechu reprodukované hudby, relaxačních a hudebních nástrojů, šum
dešťové hole, zvuky přírody…)
Jedná se tedy o místnost, ve které je uskutečňována relaxace, smyslová výchova, individuální multismyslová stimulace, prvky aromaterapie, poklepové masáže, míčkování, polohování a prvky bazální stimulace.

