O základní škole speciální

Základní škola speciální poskytuje vzdělávání žákům s takovou úrovní rozumových schopností,
která jim neumožňuje zvládat požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
(RVZ ZV) ani RZV ZV – přílohu upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením.

Základní školu speciální aktuálně tvoří dvě třídy s označením I.S. a II.S.

Jedná se o formu skupinové integrace v rámci běžné základní školy.
V současné době je zde vzděláváno celkem 10 žáků s různým typem a stupněm postižení:
středně těžkým mentálním postižením, těžkým mentálním postižením,
kombinovaným postižením a autismem.
Třídy ZŠS nabízí žákům vhodně upravené podmínky a odbornou speciálně pedagogickou péči
potřebnou
k jejich vzdělávání. Vzdělávací požadavky se plně přizpůsobují schopnostem a možnostem jednotlivých žáků.

Žáci jsou vzděláváni podle školního vzdělávacího programu "Škola pro život" č. j. 515/2011,
který vychází z RVP ZŠS. Tento program obsahuje dva díly.
I. díl je určen pro žáky se středně těžkým mentálním postižením
II. díl je určen pro žáky s těžkým mentálním postižením
Někteří žáci jsou dle potřeb a doporučení příslušných SPC vzděláváni dle individuálního vzdělávacího plánu, který vychází z výše uvedeného školního vzdělávacího programu.

Docházka do tříd ZŠ speciální je desetiletá:

první stupeň (1. – 6. ročník)

druhý stupeň (7. – 10. ročník)

Po ukončení povinné školní docházky žák získává základy vzdělání.

Personální zabezpečení tříd:

Vzdělávání zajišťují 4 pedagogičtí pracovníci:

Třídní učitel I.S : Mgr. Gabriela Kliková (speciální pedagog)

Asistent pedagoga I.S : Petra Kliková

Třídní učitel II.S : Mgr. Barbora Veselá(speciální pedagog)

Asistent pedagoga II.S : Michala Zejdová

Všichni společně provázejí děti vyučováním, které je vysoce individuálně zaměřené
a přizpůsobené charakteru postižení žáků.

Výchovně-vzdělávací proces je zaměřen na optimální rozvoj kognitivních procesů, komunikačních schopností, rozvoj motoriky, senzomotoriky, emocionality, sebeobsluhy a samostatnosti.
Dále se snažíme o rozvoj žádoucích forem chování, adaptačních schopností jako předpoklad pro sociální učení a integraci do společnosti, přičemž vždy respektujeme charakter a závažnost postižení žáků
a jejich individuální potřeby.

Vzhledem k tomu, že naše třídy vzdělávají i žáky s poruchami autistického spektra,
uplatňujeme také metodiku strukturovaného učení, která vychází z TEACCH programu

( Treatment and Education of Autistic and Related Communication Handicapped Children ).

U žáků s narušenou komunikační schopností se uplatňují metody augmentativní a alternativní komunikace, globálního a sociálního čtení.
Do výuky žáků také zařazujeme prvky řady podpůrných terapií, zejména muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, bazální stimulace, zooterapie a canisterapie, ve kterých byl tým speciálních pracovníků
odborně proškolen díky projektu:
Zkvalitnění vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ Ivančická
více na: https://zkvalitneni-vzdelavani.webnode.cz/

V průběhu školního roku třídy ZŠS pořádají řadu akcí
např. Oslava světového dne muzikoterapie, Den čarodějnic a čarodějů, karneval, Barevný den, vánoční vystoupení pro rodiče. S ohledem na možnosti našich žáků se snažíme zapojit také do akcí,
které pořádá základní škola, např. Týden v cizích zemích, Den dětí nebo společné výlety s žáky běžné ZŠ.

Třídy ZŠS mají k dispozici 4 komfortně vybavené místnosti, které jsou uzpůsobeny tak,
aby plně odpovídaly speciálním potřebám žáků
.
Prostory jsou vybaveny vhodným zařízením, kompenzačními pomůckami, speciálními židlemi, polohovatelnými lavicemi, relaxačními vaky, polohovacími hady, polštáři atd.

Dále mají žáci k dispozici širokou nabídku didaktických pomůcek, které jsou zpravidla vytvořeny
našim žákům tzv. na míru, dle jejich individuálních potřeb.

Jednotlivé místnosti jsou rozčleněny dle využití na prostor: pro individuální výuku, skupinovou práci, frontální výuku, kolektivní aktivity, volnou hru, výtvarnou činnost, společné stolování, relaxaci, aj.

Pro žáky s poruchami autistického spektra je zde vytvořen prostor, který je zcela uzpůsoben
jejich potřebám.

V rámci výuky žáci také využívají dvě nadstandardně vybavené tělocvičny
a mají k dispozici krásné venkovní zázemí kolem školy.

Naše prostory


1. MÍSTNOST

Učebna pro různé skupinové
činnnosti a hru

Zde se realizují různé skupinové činnosti, volná hra,
hudební chvíle s muzikoterapeutickými prvky,
skupinové aktivity se psem, individuální canisterapie polohování se psem a řada dalších akcí třídy.

2. MÍSTNOST

Sektory podle použití

Tato místnost je rozčleněna do několika sektorů podle využití:

  • 1. sektor - prostor pro výtvarnou a pracovní výchovu, skupinovou výtvarnou činnost, "vařeníčko" a společné stolování
  • 2. sektor - odpočinková zóna
  • 3. sektor - slouží výhradně žákům s poruchami autistického spektra, kde je realizována metodika strukturovaného učení – individualizace, strukturalizace, vizualizace. Jedná se o jasně vymezený prostor
    pro jednotlivé činnosti. Žáci zde mají speciálně uzpůsobená pracovní místa, jak pro práci s učitelem
    při osvojování nových vědomostí, tak místa
    pro samostatnou práci, opakování a volnou hru.

Místa jsou označena fotografiemi a usnadňují orientaci
v prostoru. Je zde jasné uspořádání, díky vizualizaci
a strukturalizaci tak mají jasnou představu o množství
práce a o jejím ukončení.

3. MÍSTNOST

Učebna pro skupinovou výchovně vzdělávací činnost

Jedná se o učebnu, která je určena především
pro skupinovou výchovně vzdělávací činnost.
Probíhá zde společná práce u tabule, frontální výuka,
ale také individuální práce v lavici s podporou
asistenta pedagoga.

4. MÍSTNOST

"Multismyslový pokojíček"

Jedná se o pozitivně laděné prostředí určené k relaxaci
a uvolnění, ale také k aktivizaci, poznávání a vytváření
nových zkušeností. Umožňuje celkové uvolnění,
redukci stresu a napětí, snižuje agresivní a autoagresivní chování, podporuje seberealizaci, harmonizaci osobnosti,
motivuje k rozvoji komunikace, motoriky a upoutává pozornost.

Multismyslové prostředí má stimulovat smyslové vnímání našich žáků. Nabízí řadu taktilně – haptických podnětů
ke stimulaci hmatového vnímání (nejrůznější taktilní pomůcky, různé povrchy na deskách, předmětech a válcích).
Vizuální podněty ke stimulaci zrakového vnímání
(světelné efekty, kontrastní karty, zrakové knihy…)
a akustické podněty stimulující sluchové vnímání
( možnost poslechu reprodukované hudby, relaxačních
a hudebních nástrojů, šum dešťové hole, zvuky přírody…)

Jedná se tedy o místnost, ve které je uskutečňována relaxace, smyslová výchova, individuální multismyslová stimulace, prvky aromaterapie, poklepové masáže,
míčkování, polohování a prvky bazální stimulace.