PREVENTIVNÍ PROGRAMY NA TÉMA E-BEZPEČÍ, KYBERŠIKANA SEXTING
Ve čtvrtek 25.9. se na naší škole uskutečnily preventivní programy na téma: E-bezpečí, Kyberšikana a Sexting.
Projekt E-Bezpečí je celorepublikový certifikovaný projekt zaměřený na prevenci, vzdělávání, výzkum, intervenci a osvětu spojenou rizikovým chováním na internetu a souvisejícími fenomény.
V posledních letech se projekt také věnuje pozitivnímu využívání IT ve vzdělávání a běžném životě.
Projekt E-Bezpečí je realizován Centrem prevence rizikové virtuální komunikace
Pedagogické fakulty Univerzity Palackého ve spolupráci s dalšími organizacemi.
Projekt E-Bezpečí se specializuje zejména na:
a) kyberšikanu a sexting (různé formy vydírání, vyhrožování, poškozování obětí s pomocí informačních a komunikačních technologií),
b) kybergrooming (komunikace s neznámými uživateli internetu vedoucí k osobní schůzce),
c) kyberstalking a stalking (nebezpečné pronásledování s použitím ICT),
d) rizika sociálních sítí (zejména sítě Facebook),
e) hoax, spam a fake news,
f) online závislosti (netolismus, nomofobie),
g) fenomén youtubering,
f) zneužití osobních údajů v prostředí elektronických médií.
A jaké to bylo?
E-Bezpečí pro I. stupeň
"Preventivní
program se zaměřoval na podporu bezpečného chování dětí v online
prostředí. Během besedy se žáci seznámili s pravidly bezpečného používání
internetu, mobilních zařízení a sociálních sítí. Program zábavnou formou
upozorňoval na rizika spojená se sdílením osobních údajů, komunikací
s neznámými osobami, kyberšikanou a nevhodným obsahem. Žáci se naučili,
jak se v digitálním světě chovat zodpovědně, jak rozpoznat nebezpečné
situace a kam se v případě problému obrátit. Program byl přínosný a
poutavý, prezentace byla vizuálně přehledná. Žáci si osvojili dovednosti
jako
tvorbu bezpečného hesla, správné používání webových stránek, sociálních sítí a
internetových služeb. Naučili se rozlišovat, co je vhodné sdílet a co nikoli.
Při práci s pracovními listy bylo třeba žákům pomoci s vyplňováním,
zejména s objasněním některých pojmů a úkolů. Celkově akce naplnila svůj
cíl a přispěla k rozvoji digitální gramotnosti žáků"
Mgr. Radka Binderová, Ph.D
Kyberšikana v souvislostech
"Prezentace na téma kyberšikana, doplněno velmi srozumitelným výkladem lektora. Žáci byli do výkladu zapojeni díky otázkám lektora a sami měli dotazy týkající se daného tématu. Lektor dokázal vše velmi dobře vysvětlit a popsat. Ke konci prezentace již žáci ztráceli pozornost. Téma prezentace bylo aktuální a doporučila bych i dalším třídám."
Mgr. Barbora Štěpánová
Hodnocení programu od žáků:
- Dává to smysl. Objednávat pro další třídy. Rozhodně ano.
- Bylo to zajímavé a hodně jsem se dozvěděl.
- Bylo to dobrý. Dozvěděla jsem se něco nového.
- Myslím si, že se jim to moc povedlo. Moc se mi to líbilo.
- Bylo to dobrý a bavilo mě to.
- Akce se mi moc líbila. Bylo to hezké a dozvěděla jsem se něco nového. Uvítala bych klidně něco podobného, ale třeba trošku s jinačím tématem, ať to není stejné.
- Líbilo se mi, jak to bylo všechno vysvětlené.
- Moc se mi to líbilo, doporučila bych to dalším třídám. Bavily mě příběhy, co se může stát.
- Doporučuji program i jiným třídám.
- Dozvěděla jsem se něco do budoucnosti.
Sexting, Kybergrooming, podvody
"Akce byla rozdělena na dvě části. V první přednášející popisoval pojmy
sexting atd. V druhé části vyprávěl různé konkrétní případy sextingu,
kybergroomingu a podvodů v online prostředí.
První část byla lehce
zdlouhavá. Druhá byla velice zajímavá a přínosná, z důvodu konkrétních
případů."
Mgr. Martin Vajčner
