PREVENTIVNÍ PROGRAMY NA TÉMA E-BEZPEČÍ, KYBERŠIKANA SEXTING

29.09.2025

Ve čtvrtek 25.9. se na naší škole uskutečnily preventivní programy na téma: E-bezpečí, Kyberšikana a Sexting. 

Projekt E-Bezpečí je celorepublikový certifikovaný projekt zaměřený na prevenci, vzdělávání, výzkum, intervenci a osvětu spojenou rizikovým chováním na internetu a souvisejícími fenomény. 
V posledních letech se projekt také věnuje pozitivnímu využívání IT ve vzdělávání a běžném životě.

Projekt E-Bezpečí je realizován Centrem prevence rizikové virtuální komunikace 
Pedagogické fakulty Univerzity Palackého ve spolupráci s dalšími organizacemi.

Projekt E-Bezpečí se specializuje zejména na:

a) kyberšikanu a sexting (různé formy vydírání, vyhrožování, poškozování obětí s pomocí informačních a komunikačních technologií),
b) kybergrooming (komunikace s neznámými uživateli internetu vedoucí k osobní schůzce),
c) kyberstalking a stalking (nebezpečné pronásledování s použitím ICT),
d) rizika sociálních sítí (zejména sítě Facebook),
e) hoax, spam a fake news,
f) online závislosti (netolismus, nomofobie),
g) fenomén youtubering,
f) zneužití osobních údajů v prostředí elektronických médií.


A jaké to bylo? 

E-Bezpečí pro I. stupeň

"Preventivní program se zaměřoval na podporu bezpečného chování dětí v online prostředí. Během besedy se žáci seznámili s pravidly bezpečného používání internetu, mobilních zařízení a sociálních sítí. Program zábavnou formou upozorňoval na rizika spojená se sdílením osobních údajů, komunikací s neznámými osobami, kyberšikanou a nevhodným obsahem. Žáci se naučili, jak se v digitálním světě chovat zodpovědně, jak rozpoznat nebezpečné situace a kam se v případě problému obrátit. Program byl přínosný a poutavý, prezentace byla vizuálně přehledná. Žáci si osvojili dovednosti
jako tvorbu bezpečného hesla, správné používání webových stránek, sociálních sítí a internetových služeb. Naučili se rozlišovat, co je vhodné sdílet a co nikoli. Při práci s pracovními listy bylo třeba žákům pomoci s vyplňováním, zejména s objasněním některých pojmů a úkolů. Celkově akce naplnila svůj cíl a přispěla k rozvoji digitální gramotnosti žáků"

                                                                                                                      Mgr. Radka Binderová, Ph.D

Kyberšikana v souvislostech

"Prezentace na téma kyberšikana, doplněno velmi srozumitelným výkladem lektora. Žáci byli do výkladu zapojeni díky otázkám lektora a sami měli dotazy týkající se daného tématu. Lektor dokázal vše velmi dobře vysvětlit a popsat. Ke konci prezentace již žáci ztráceli pozornost. Téma prezentace bylo aktuální a doporučila bych i dalším třídám."

                                                                                                                            Mgr. Barbora Štěpánová

Hodnocení programu od žáků:

  • Dává to smysl. Objednávat pro další třídy. Rozhodně ano.
  • Bylo to zajímavé a hodně jsem se dozvěděl.
  • Bylo to dobrý. Dozvěděla jsem se něco nového.
  • Myslím si, že se jim to moc povedlo. Moc se mi to líbilo.
  • Bylo to dobrý a bavilo mě to.
  • Akce se mi moc líbila. Bylo to hezké a dozvěděla jsem se něco nového. Uvítala bych klidně něco podobného, ale třeba trošku s jinačím tématem, ať to není stejné.
  • Líbilo se mi, jak to bylo všechno vysvětlené.
  • Moc se mi to líbilo, doporučila bych to dalším třídám. Bavily mě příběhy, co se může stát.
  • Doporučuji program i jiným třídám.
  • Dozvěděla jsem se něco do budoucnosti.


Sexting, Kybergrooming, podvody

"Akce byla rozdělena na dvě části. V první přednášející popisoval pojmy sexting atd. V druhé části vyprávěl různé konkrétní případy sextingu, kybergroomingu a podvodů v online prostředí. 
První část byla lehce zdlouhavá. Druhá byla velice zajímavá a přínosná, z důvodu konkrétních případů."

                                                                                                                        Mgr. Martin Vajčner